Avatar
Maria Välimäki
17.5.2019

Ihmiset yrityksen takana: Markkinointipäällikkö Marika Mesimäki

Kuka olet ja mistä tulet?
Olen Marika Mesimäki, lahtelainen yrittäjä yrityksessä nimeltä Oakhill Oy, joka on Tammi Digitalin emoyhtiö.

Työkokemus?
Työhistoriaani kuuluu pian 20 vuotta markkinointia, viestintää ja myyntiä. Olen aiemmin toiminut mm. mainostoimiston toimitusjohtajana, Sibeliustalon markkinointipäällikkönä ja Pelicansin markkinoinnissa ja myynnissä. Olen ollut myös henkilöstöpalvelu-alalla töissä. Monipuolinen työkokemus on mielestäni vahvuuteni.

Mistä Tammi Digital sai alkunsa?
Kaksi vuotta sitten toukokuussa 2017 perustimme Oakhillin. Tuosta meni noin vuosi eteenpäin, kun pohdimme yrityksen toisen omistajan, Manu Mesimäen kanssa, mikä voisi olla seuraava vaihe yrityksessä. Haavekuvissa näkyi ohjelmistoalan yritys, joka tekee asiat tietynlaisten prosessien mukaisesti. Ei mennyt kauaakaan, kun tapasimme Markus Hälisen, jolla oli oma yhden miehen ohjelmointiyritys. Samoihin aikoihin satuin olemaan yhteydessä Henri Ala-Röysköön, joka tuli esittelemään minulle omaa liike-ideaansa. Palikat loksahtivat paikoilleen ja yhdessä lähdimme viemään Tammi Digitalia eteenpäin. Kesän aikana kehitimme liike-ideaa ja yrityksen toiminta-ajatusta ja syyskuussa 2018  lanseerasimme Tammi Digitalin.

Mitä markkinointipäällikön päivä pitää sisällään?
Omien asiakkaideni lisäksi teen paljon yhteistyötä Tammi Digitalin kanssa. Käytännössä iso osa asiakkaistani tulee kontaktieni tai asiakkaitteni suositusten kautta ja pystymme yhdessä kahden yrityksen voimin tarjoamaan heille erittäin kattavan markkinointiviestinnän ja myynnin palveluiden kokonaisuuden. Itse hoidan usein projekteista markkinoinnin strategisen ja taktisen suunnittelun sekä kokonaisuuden hahmottamisen ja toisinaan myös kokonaisprojektin johtamisen. Tammi Digital puolestaan vastaa teknisestä toteutuksesta.

Mitkä ovat markkinointiviestinnässä suurimmat haasteet ja kuinka ne voitetaan?
Tällä hetkellä suurin haaste omassa markkinointiviestinnässämme on se, että olemme uusi yritys, joka tarvitsee tuekseen tunnettavuutta, eli jonkun pitäisi käytännössä ehtiä tehdä omaa markkinointia. Yritys on kasvanut huimaa vauhtia, jonka vuoksi olemme koko tiimi olleet kiireisiä, joten oma markkinointi ja viestintä on jäänyt hieman taka-alalle, tyypillinen ”suutarin lapsella ei ole kenkiä tilanne”. Tähän olemme tarvinneet ja saaneetkin apua, esimerkiksi LAMKin (Lahden Ammattikorkeakoulu) kautta meillä on ollut hyviä harjoittelijoita ja opiskelijoita tarjoamassa lisäkäsiä, ja oppimassa itse samalla käytännön tekemistä.

Milloin koet onnistuneesi työssäsi?
Ehdottomasti suurin kiitos mitä voin saada on tyytyväinen asiakas. Eniten saan kicksejä, kun asiakas kokee, että tekemäni työ auttaa asiakasta saavuttamaan omia liiketoimintansa tavoitteita ja pystyn tuomaan heidän yrityksensä toimintaan jotain lisäarvoa oman kokemukseni kautta. Haluan aidosti auttaa yrityksiä menestymään ja pidän jokaista asiakastani ikään kuin työantajana, jolle vastaan tekemisestäni. Asiakkaitteni menestys on minulle tärkeintä.

Kuinka sujuu vapaa-päiväsi?
Pääsääntöisesti vapaa-päiväni kuluvat Tammenmäessä, jossa meillä on mieheni kanssa pieni vanha maatila, josta Oakhill ja Tammi Digital ovat saaneet alkunsa. Matkustaminen on myös lähellä sydäntäni ja matkustamme aika paljon. Matkoille emme yleensä ota tietokoneita mukaan ja silloin koemme olevamme todella vapaalla. Muutoin näin kahden yrityksen perheyrittäjillä arki ja työ menevät aina iloisesti sekaisin. Nautimme silti tästä suunnattomasti!

Tilaa blogimme sähköpostiisi

Hyviä tyyppejä palkataan!