Ihmiset yrityksen takana: Hallituksen pj. Manu Mesimäki

Kuka olet ja mistä tulet?
Olen Manu Mesimäki, lahtelainen yrittäjä ja Tammi Digitalin hallituksen puheenjohtaja. Taustapirun hommatkin menevät tässä samalla.

Työkokemus?
Työhistoriaani kuuluu toistakymmentä vuotta yrittäjyyttä ja erilaisia toimenkuvia eri yrityksissä – enkelisijoittajasta toimitusjohtajan tehtäviin. Koen, että vahva oma yrittäjätaustani tuo lisäosaamista Tammi Digitalin taustalle. On helpompi ohjata yritystä pysymään oikealla polulla, kun yrittäjyys ja yrityksen toiminnan pyörittäminen on tuttua hommaa.

Tämänhetkinen työnkuvasi?
Tällä hetkellä leipätyöni on ZetaDisplay Finland Oy:n toimitusjohtajana. Työssäni pääsen olemaan paljon tekemisissä suurien yritysten johtoportaiden kanssa ja seuraamaan näiden yritysten brändin kehittymistä. Toimitusjohtajan tehtäviin kuuluu myös paljon työntekijöiden ohjausta, myyntityötä ja yrityksen hallinnollista johtamista. Tammi Digitalin ja Oakhillin hallituksen puheenjohtajan tehtävät ovat minulle vapaa-ajan harrastus.

Miksi Tammi Digital?
Lähes 30 vuotta sitten työskentelin tunnetussa ATK-talossa. Siihen aikaan ei vielä koko IT-sanaa oltu keksittykään. Jo tuolloin minulla syttyi ajatus siitä, kuinka hienoa olisi perustaa yritys, jonka projekteista voisi varmasti luvata, että teemme sen minkä lupaamme. Asiakkaille ei luvattaisi mahdottomuuksia, vaan selkeästi kerrottaisiin, mitä on mahdollista saada aikaan ja se todella toteutettaisiin. Jo tuolloin pystyin hahmottamaan, että tulevaisuudessa teknologian kehittyessä tämä tulisi olemaan helpompaa.

Kun pari vuotta sitten perustimme Tammi Digitalin emoyhtiön Oakhillin, syntyi meille vaimoni Marika Mesimäen (Oakhillin toimitusjohtaja) kanssa ajatus siitä, että nyt voisi olla sopiva aika laittaa tuo pitkäaikainen haaveeni vireille. Siitä lähti Tammen tarina liikkeelle.

Vinkki onnistuneeseen asiakaskohtaamiseen?
Jokaisen yrittäjän ja minkä tahansa liiketoiminnan pyörittäjän olisi hyvä aika ajoin pysähtyä miettimään omaa tekemistään ja yrityksen tilannetta selvittääkseen, mihin yritys on menossa. Onko toiminta sen mukaista, että se tukee yrityksen tavoitteita. Kun nämä asiat ovat selvillä, on helpompi hahmottaa, mitkä asiat tukevat oman liiketoiminnan kasvua ja millaisia kumppaneita yritys tarvitsee kasvun mahdollistamiseksi. Me haluamme, että Tammi Digital on aidosti asiakkaalle lisäarvoa tuottava kumppani. Kun tiedämme ja tunnistamme asiakkaidemme liiketoiminnan tavoitteet, niin vasta sen jälkeen pystymme tarjoamaan aidosti oikeita lisäarvoa tuottavia palveluita. Yksinkertaistettuna onnistunut asiakaskohtaaminen muodostuu siitä, että tehdään mitä luvataan, kuunnellaan asiakkaiden tarpeita ja lähdetään niiden pohjalta toteuttamaan heille sopivaa ratkaisua.

Onnistumisen tunne?
Monien uravuosien jälkeen olen huomannut, että niinkin yksinkertainen asia kuin vilpitön kiitos on niitä asioita, joita arvostan suuresti. Pyyteetön ja vilpitön kiitollisuuden osoitus on aivan parasta, oli se sitten pieni kiitos työtovereilta tai omalta esimieheltä. Myös haasteiden voittaminen antaa onnistumisen tunteen. On hienoa huomata pääsevänsä ylitse jostain esteestä, jonka ehkä koki ensin olevan ylitsepääsemätön.

Kuinka sujuu vapaapäiväsi?
Olen sellainen ”tee se itse –tekijä” henkeen ja vereen. Meillä on Janakkalassa kaunis maalaisidylli, paikka nimeltä Tammenmäki, josta sekä Tammi Digitalin että Oakhillin yritykset ovat saaneet alkunsa. Siellä pääsee oma luovuuteni esille ja saan rentoutua arjen kiireen keskellä. Matkustelu on myös lähellä sydäntäni ja me matkustelemmekin paljon yhdessä vaimoni kanssa.

Avatar
admin
31.5.2019
Muuta kiinnostavaa
blogista

Tilaa blogimme sähköpostiisi

Hyviä tyyppejä palkataan!