Verkkosivujen ostaminen edessä? Käytännön vinkkejä sivuston hankintaan

Verkkosivuston ostaminen on yritykselle haaste. Kompastuskiviä on viljelty matkan varrelle moneen kohtaan: Tarjoajia löytyy yhdenmiehenyrityksistä isoihin ohjelmistotaloihin, mainostoimistoista tee-se-itse-palveluihin. Hinnat liikkuvat muutamista satasista kymmeniin tuhansiin euroihin. Mistä siis lähteä liikkeelle?

Tarve edellä

Verkkosivujen hankintaa kannattaa lähteä avaamaan tarpeesta. Miksi yritykseni tarvitsee sivut, mitä niillä oikeastaan halutaan viestiä tai saavuttaa; keitä yritys pyrkii tavoittamaan? Monen yrityksen lopputavoitteena on liiketoiminnan kasvattaminen verkossa. Jos Suomessa tehdään 30 miljoonaa Google-hakua päivässä, on verkko melko potentiaalinen paikka tavoittaa nykyiset ja tulevat asiakkaat.

Joskus on tarpeen myös uusia sivut pelkästään siksi, että sivusto ei vastaa nykypäivän vaatimuksia. Modernit sivut löytyvät kaikilla päätelaitteilla ja ne on hyvin optimoitu hakukoneille. Ja kuka nyt ei haluaisi esitellä uutta, freesattua ilmettä!

Mitä verkkosivusto maksaa

Käytännössä sivusto maksaa sen verran, mitä olet valmis siihen sijoittamaan. Kannattaa miettiä sivuston arvoa sen kannalta, millaiset tulostavoitteet sille asetetaan ja millainen osuus sivustolla voi olla esimerkiksi yrityksen liikevaihdosta.

Halvalla ei saa hyvää, myyvää, tulosta tekevää verkkosivua. Mutta se voi riittää käyntikorttisivuksi, mikäli ajattelet, ettei yrityksesi yksikään kohderyhmä tarvitse muuta kuin ne toimarin yhteystiedot.

Sijoittamalla sivustoon hieman enemmän, voit saada hyvää. Keskity projektin määrittelyyn, suunnitteluun, löydä juuri sinulle sopiva ratkaisu ja korosta hyvää teknistä laatua. Kun kymmenen vuotta sitten maksettiin sivuston ulkoasusta, on tänä päivänä tärkeää tunnistaa sivuston kohderyhmät ja tarjota heille sopivaa sisältöä. Tiesitkö, että uusi vierailija tulisi vakuuttaa ensimmäisen 10 sekunnin aikana? Jep, se on mielettömän lyhyt aika, joten laatuun kannattaa panostaa.

Kun pyydät tarjouksia uusista sivuista, kiinnitä huomiota siihen, miten hinta on eritelty ja mitä se oikeastaan sisältää. Läpinäkyvä tarjous kuvaa koko prosessin ja osaa vastata tarpeeseesi.

Jatkokehitys ja ylläpito

Uuden sivuston julkaisu on osaprojektin päätös, mutta todellisuudessa sivuston kehityksestä ja ylläpidosta tulee huolehtia myös julkaisun jälkeen. Kumppania valitessa kannattaakin kiinnittää huomiota siihen, mitä yritys tarjoaa, kun projekti on päättynyt.

Verkkosivuston ylläpito (erityisesti silloin kun alustana on esimerkiksi WordPress) on huomattavan tärkeää, jotta yllättäviltä ja usein ikäviltä käänteiltä voidaan välttyä. Päivitetyt lisäosat ja alusta on turvallinen, ja jos sijoitat palveluun kuukausittain, ei sinun tarvitse huolehtia itse siitä, toimiiko sivusto tänään ja vielä huomennakin. Tässäkin selkeä ja läpinäkyvä sopimus ylläpidosta toimittajan kanssa on kaiken a ja o.

Tässä muutamia vinkkejä verkkosivu-uudistusta miettiville! Jos tarvitset apukäsiä hommaan, älä epäile olla meihin yhteydessä 😊

 

 

 

Heidi Nora-Klemetti
Heidi Nora-Klemetti
6.2.2020

Tilaa blogimme sähköpostiisi