Helpot vinkit sisältötekstien kirjoittamiseen

Kasvatat verkkokauppasi löydettävyyttä hakukoneissa jo muutamilla helposti toteutettavilla toimenpiteillä. Sinun ei tarvitse olla sisältöguru, koodauksen ammattilainen, SEO-analyytikko tai edes ymmärtää mitä nämä edellä mainitut tarkoittavat.

Tekstien työstäminen kannattaa aloittaa listaamalla itselle tärkeimmät avainsanat, joiden perusteella haluat asiakkaiden löytävän sivuillesi. Yleisimmillä sanoilla on suurin kilpailu Googlen ensimmäiselle sivulle. Ota omiin avainsanoihisi mukaan myös ne sanat, joilla haluat erottua kilpailijoista.

Otsikot vastaamaan sisältöä

Valitse sivuillesi pääotsikot, jotka kuvaavat sivun sisältöä mahdollisimman hyvin. Hyödynnä aiemmin valitsemiasi avainsanoja. Toisto on opintojen äiti, jota myös hakukoneet arvostavat. Vältä kuitenkin avainsanojesi hokemista. Ajatus on, että avainsanoja tuodaan esille sivun eri tasoilla, esimerkiksi: pääotsikossa, tuotetekstissä ja metakuvauksissa.

Otsikointiin sekä sisältötekstien tai tuotetekstien tekemiseen kannattaa siis uhrata hetki aikaa, mutta rakettitiedettä hyvän ja toimivan sisältötekstin kirjoittaminen ei ole.

Näin luot hyvän otsikon

Hyvin yleinen otsikko Tuotevalikoimamme voisi olla minkä tahansa verkkokaupan otsikko. Kuvitellaan esimerkiksi verkkokauppa, jossa myydään koiranruokaa. Pääotsikko voisi olla Maistuvaa ruokaa koiralle. Sivulle kannattaa lisätä lyhyt kuvaileva sisältöteksti, voisi se olla vaikkapa: ”Täysin viljattomat maistuvat koiranruoat kotiinkuljetuksella”.

Pysytään koiranruokaa myyvässä verkkokaupassa. Pääotsikoksi olemme valinneet hakukoneiden arvostaman Maistuvaa ruokaa koiralle. Seuraavaksi haluamme tuoda tuoteteksteihin otsikon sanoja. Vuh Kot -tuotenimeä kantava koiranruoka saa tuotetekstin: ”Maistuva koiranruoka sisältää 25% kanaa ja on täysin viljaton. Sopii pienille koirille”. Tällainen tuoteteksti toimii paremmin, kuin pelkkä ”Tuote sisältää 25% kanaa ja on täysin viljaton”. Huomaa, että tuotetekstissä toistimme sivun alussa mainitun täysin viljaton.

Mikä on oikea määrä sisältöä?

Sisältöä on kaikki sivuille lisätty teksti-, kuva- ja videomateriaali. Tässä käsittelemme sopivaa tekstisisällön määrää. Verkkokaupassa tuotetekstit ovat tärkeässä roolissa. Peruskaava toimivalle tuotetekstille on vastata kysymyksiin: Mitä? Miksi? Kenelle? Kun saat tuotua tuotetekstiin myös otsikoissa käyttämiäsi avainsanoja, alkaa niin asiakkaille kuin hakukoneillekin toimiva tuoteteksti olla valmiina.

Tarkkaa merkki- tai sanamäärää per sivu on hankala sanoa. Tärkeintä sisältöteksteissä on se sisältö, jonka tulee mahdollisimman hyvin tarjota vastauksia asiakkaan kysymyksiin, innostaa tilaamaan tuote tai mahdollisesti kysymään tuotteesta lisää.

Heräsikö kysymyksiä?

Asiantuntijamme auttavat mielellään, joten ota rohkeasti yhteyttä.
Tammi Digitalin yhteystiedot löydät täältä.

Laajemmissa sisällöntuotannonprojekteissa sisaryhtiömme Oakhill Oy:n asiantuntijat ovat apunasi.
Oakhill Oy:n yhteystiedot löydät täältä.

Sinua voisi kiinnostaa myös muut Tammen vinkit:

Herätä asiakkaan kiinnostus metakuvauksilla

Kuinka hyödynnän kuvia hakukoneoptimoinnissa

Avatar
noora.kivilahti@tammidigital.fi
27.10.2020
Muuta kiinnostavaa
blogista

Tilaa blogimme sähköpostiisi