Herätä asiakkaan kiinnostus metakuvauksilla

Metakuvaus ja metaotsikot ovat verkkosivun HTML-koodin osia, jotka antavat lyhyen kuvauksen sivun sisällöstä. Vaikka verkkosivun kävijät eivät näe sitä suoraan sivulla, hakukoneet käyttävät niitä esitellessään hakutuloksia. Tässä artikkelissa käymme lyhyesti läpi mitä ovat metakuvaus, metaotsikko ja metateksti sekä kuinka hyödynnät niitä omassa verkkokaupassasi tai -sivustolla.

Alla esimerkki näkymästä, kun Googlessa on haettu Tammi Digitalia.
Metaotsikko on: Tammi Digital Oy: Asiantuntevaa ohjelmistokehitystä.
Metakuvaus otsikon alla, punaisella merkittynä.

Esimerkki Google-haussa näkyvästä metaotsikosta ja metakuvauksesta

Näin kirjoitat toimivan metakuvauksen

Vaikka metakuvauksessa on HTML-koodin osa, ei sinun tarvitse olla koodari eikä sisältönikkari osataksesi kirjoittaa toimivan metatekstin sekä lisätä sen oikealle paikalle verkkokauppasi tai -sivusi hallinnointityökalussa.

Metaotsikko

Hyvä metaotsikko on noin 65 merkkiä, sisältäen kaikki merkit ja välilyönnit. Metaotsikon tulee olla tuotetta tai palvelua kuvaava ja herättää kiinnostus potentiaalissa asiakkaissa.

Liian lyhyt metaotsikko, joka ei kuvaile palvelua: Palvelut | Tammi Digital Oy
Sopivan pituinen, palvelua kuvaava: Asiakaskohtaisia ohjelmistopalveluita |Tammi Digital Oy

Metakuvaus

Toimiva metakuvaus on lyhyt ja ytimekäs. Metakuvaus sisältää noin 160 merkkiä, sisältäen välilyönnit sekä välimerkit. Metakuvaus on mahdollisuutesi herättää potentiaalisen asiakkaan kiinnostus ja saada hänet klikkaamaan sisään verkkokauppaan tai -sivuillesi.

Metakuvauksen sisältäessä toimintakehotuksen, kuten Osta / Tilaa / Lataa, kannustat potentiaalisia asiakkaita vierailemaan verkkokaupassasi.

Näin lisäät metatekstit Woocommerce-verkkokaupassa

Tammi Digitalin verkkokauppa-asiakkaiden sivut rakennetaan WordPressin WooCommerce-alustalle. Asiakkaillemme on julkaisun yhteydessä lisätty sivuille Yoast SEO -lisäosa. Työkalu löytyy jokaisen sivun alareunasta asiakkaan kirjaudutta verkkokauppaan.

  1. Valitse sivu, jolle haluat lisätä metakuvaukset.
  2. Yoast SEO:n esikatselusta näet, miten sivu tällä hetkellä näkyy Googlessa.
  3. SEO otsikko: Poista mahdolliset valmiit tägit ja kirjoita haluamasi metaotsikko.
  4. Meta selostus: Kirjoita tähän haluamasi sivun metakuvaus.
  5. Päivitä sivu.

Muista lisätä metaotsikot ja -kuvaukset jokaiselle sivulle.

 

Heräsikö kysymyksiä?

Asiantuntijamme auttavat mielellään, joten ota rohkeasti yhteyttä.
Tammi Digitalin yhteystiedot löydät täältä.

Laajemmissa sisällöntuotannon projekteissa sisaryhtiömme Oakhill Oy:n asiantuntijat ovat apunasi.
Oakhill Oy:n yhteystiedot löydät täältä.

Sinua vosi kiinnostaa myös muut Tammen vinkit:

Helpot vinkit sisältötekstien kirjoittamiseen

Kuinka hyödynnän kuvia hakukoneoptimoinnissa

Avatar
noora.kivilahti@tammidigital.fi
3.11.2020
Muuta kiinnostavaa
blogista

Tilaa blogimme sähköpostiisi