Trendit 2021 – verkkokaupat ja verkkosivut

Vuonna 2020 verkkokaupat olivat yksi isoimmista puheenaiheista ja mennen vuoden aikana niin yritykset kuin kuluttajatkin ovat ottaneet hurjia digiloikkia. Kun verkkokaupat ovat tulleet osaksi ihmisten uutta normaalia, tulee niiden kasvu ja kehitys jatkumaan myös vuonna 2021.

Hurjien digiloikkien jälkeen on syytä siirtyä digitaaliseen power walkiin, eli otetaan vähän pienempiä askelia, mutta tehdään ne suunnitelmallisesti sekä tehokkaasti. Tässä Tammen TOP5 trendit verkkokauppoihin ja myös verkkosivustoihin liittyen.

1 – Tietoturva ja turvalliset verkkosivut

Tietoturva ja turvalliset verkkosivut eivät juurikaan ole listauksissa näkyneet, mutta on aihealue, jota ei kannata unohtaa. Verkkosivujen tekninen ylläpito huolehtii sivuston toimivuudesta ja suojaa sivustoa mm. hakkareilta. Ylläpito on kuin yrityksen ennakoiva vakuutus, joka huolehtii, ettei mitään ikävää pääse edes tapahtumaan. Yrityksen sisällä on syytä kartoittaa mahdolliset tietoturvaan liittyvät riskit, sekä tehdä henkilökunnalle tietoturvaohjeistus.

2 – Mobiili ja ostamisen helppous

Ostokäyttäytyminen on muuttunut entistä enemmän mobiiliin, joten huolehdi verkkokauppasi toimivuudesta myös erikokoisilla laitteilla. Verkkokaupat ovat saaneet täysin uusia asiakkaita ihmisistä, jotka ovat aiemmin tottuneet tekemään ostokset kivijalassa. Olipa kyse sitten ensimmäistä kertaa verkkokaupassa ostoksiaan tekevästä henkilöstä tai diginatiivista, on selkeät ostopolut sekä ostamisen helppous molemmille tärkeitä. Karsi turhat klikkaukset ja huolehdi, että maksun voi hoitaa mahdollisimman monella tavalla – myös MobilePaylla.

3 – Sisällön merkitys ja löydettävyys

Panosta sisällöntuotantoon myös verkkokaupassa. Laadukkaat tuotekuvat ja videot auttavat asiakkaita ostopäätöksen tekemisessä. Tarjoa käyttöohjeita tai koulutusmateriaalia videoiden muodossa. Kaikessa sisällöntuotannossa muista hakukonelöydettävyys. Olemme aiemmin antaneet helppoja ohjeita verkkosivuston sisällön optimointiin. Kilpailu asiakkaiden huomiosta digikanavissa tulee vain kasvamaan, joten suosittelemme panostamaan monikanavaisuuteen. Testaa, kokeile ja hyödynnä rohkeasti uutta. Somekanavista etenkin LinkedIn jatkaa kasvuaan B2B-myynnin kanavana.

4 – Yrityksen arvot ja inhimillisyys

Vastuullisuus on yksi edelleen nousevista trendeistä. Asiakkaat myös etsivät toimijoita, joiden arvot vastaavat omia arvoja. Tuo yrityksen arvot esiin ja anna niiden näkyä selkeästi kaikessa tekemisessä. Vaikka moni arkinen asia ja kohtaaminen on siirtynyt verkkoon ja eri digikanaviin, toimimme ja kohtaamme siellä edelleen ihmisinä ihmisille. Ole aito ja rehellinen.

5 – Asiakassuhteesta huolehtiminen ja sitouttaminen

Sivuston näkyvyys eri kanavissa on varmistettu ja asiakkaan ostopolku verkkokaupassa huolehdittu kuntoon, kuitti. Miten asiakas saadaan palaamaan ja ostamaan uudelleen ja enemmän? Hyödynnä sähköpostia asiakkuuden sitouttamisessa. Muista Kiitos-viestit, tarjoukset uusista tuotteista, tuotteiden käyttövinkit tai toimialaasi liittyvät ajankohtaiset uutiset. Asiakaspolulla on useita eri pisteitä, joihin voidaan rakentaa automaattisia viestejä, joilla voidaan tukea ostopäätöstä. Mieti tärkeimmät viestit kuntoon ja lähde hiljalleen viemään asiakasviestinnän koneistoa eteenpäin.

Näillä vinkeillä saat verkkokauppasi rokkaamaan ja verkkosivustosi myymään entistä paremmin.

Miltä verkkosivut näyttävät vuonna 2021? Tutustu myös verkkosivusuunnittelun trendeihin täällä.

Heräsikö kysymyksiä?

Innostutaan ja suunnitellaan yhdessä – me toteutamme!
Tammi Digitalin yhteystiedot löydät täältä.

Laajemmissa sisällöntuotannonprojekteissa sisaryhtiömme Oakhill Oy:n asiantuntijat ovat apunasi. Oakhill Oy:n yhteystiedot löydät täältä.

Avatar
noora.kivilahti@tammidigital.fi
18.12.2020
Muuta kiinnostavaa
blogista

Tilaa blogimme sähköpostiisi