Kuinka hyödytää kuvia hakukoneoptimoinnissa

Tärkeimmät huomiot kuvien optimoinnissa

Hyödynnä kuvien optimoinnissa samoja avainsanoja, joita olet hyödyntänyt sivustosi muissakin teksteissä. Kuviin liittyy useita huomioitavia tekijöitä, mutta tässä tärkeimmät.

Kuvien koko ja tiedostomuoto

Pidä kuvatiedostojen koko tarpeeksi pienenä. Liian suuret kuvat vaikuttavat negatiivisesti sivun latausnopeuteen. Tallenna kuvat PNG-, JPG- tai GIF-muodossa.

Tiedoston nimi

Kuvatiedoston nimen tulisi tukea sivun muuta tekstisisältöä, joten hyödynnä valitsemiasi avainsanoja. Tiedoston nimen tulee olla mahdollisimman kuvaava. Verkkokaupan tuotekuvat kannattaa nimetä tuotenimellä. Mikäli yhdellä tuotteella on esim. värivalikoima, huomioi värit tiedoston nimessä. Vältä liian yleisiä nimiä, pelkkiä numerosarjoja ja ääkkösiä.

Huono tiedoston nimi: Kuva 1.jpg tai tuote_1234567.jpg
Hyvä tiedoston nimi: Paita-tammen-kuvalla-pinkki.jpg

Kuvan Title, eli otsikko

Kuvalle annettu otsikko näkyy käyttäjälle, kun hän vie hiiren kuvan päälle. Sen tulisi kuvata lyhyesti ja ytimekkäästi mitä kuvassa on. Voit hyödyntää esimerkiksi tuotenimeä. Muista lisätä mahdollinen väri tai muu erottava tekijä. Käytä mahdollisuuksien mukaan myös avainsanoja.

Kuvan otsikolla luot enemmän lisäarvoa sivustolla vierailevalle asiakkaalle, kuin Googlelle. Mikäli sinulla on suuri määrä kuvia ja hyvin rajallinen määrä aikaa, voit hakukoneoptimoinnin kannalta jättää kuvien otsikot pois.

ALT-teksti

Kuvan ALT-teksti on tiedoston vaihtoehtoinen teksti (Alternative Text) on erittäin tärkeä osa, koska se liittyy olennaisesti sekä sivuston saavutettavuuteen että esteettömyyteen. Kuvan ALT-teksti näkyy käyttäjälle, mikäli kuva ei jostain syystä lataannu tai verkkokaupassa vierailija käyttää näytönlukijaa, joka lukee kuvan ALT-tekstin käyttäjälle.

ALT-tekstin on hyvä olla mahdollisimman hyvin kuvaava ja tekstiin on hyvä tuoda joku avainsana. Verkkokaupassa kannattaa hyödyntää tuotenimeä. Aiemman tiedostonimi esimerkin mukaisen kuvan alt-attribuutti voisi olla: ”Punainen lyhythihainen paita, jossa tammen kuva väriprinttinä, saatavana naisten ja miesten koot.”

ALT-tekstejä ei tarvitse kirjoittaa kuville, joilla ei ole sisällön kannalta oleellista merkitystä. Jos kuva ei täydennä tekstisisältöä ja sen tarkoitus on vain elävöittää sivustoa, voi ALT-tekstin jättää pois.

Vinkki! Jos olet luonut kuvalle otsikon, älä kopioi otsikkoa sellaisenaan ALT-tekstiksi.

Kuvateksti

Kuvateksti näkyy sivustolla kuvan alla. Verkkokaupassa tuotekuvissa kuvatekstiä ei tarvitse käyttää. Hyödynnä mahdollisuutta kuitenkin muualla sivustollasi. Moni sivustolla vierailija lukee kuvatekstit sivustoa silmäillessä. Google myös arvostaa kuvatekstejä, joten muista tuoda niihin sopivassa määrin avainsanoja. Huolehdi, että teksti sopii sekä kuvaan että kuvaa ympäröivään muuhun tekstiin.

WooCommercen käyttäjä – näin luot tekstit kuville

Kirjaudu verkkosivuston hallintaan ja mene kohtaan Media > Mediakirjasto. Klikkaa kuvaa, jonka tekstejä haluat kirjoittaa tai muokata. Kirjoita kohtaan vaihtoehtoinen teksti kuvan ALT-teksti. Muihin kenttiin voit täydentää kuvan otsikon, kuvauksen ja tarvittaessa kuvatekstin.

Vaihtoehtoinen teksti: Tähän esimerkiksi ”Valmiiksi marinoidut ja grillatut Tammen lihaisat kyljykset, jotka kuuluvat ravintolamme laajaan liharuokien valikoimaan.”

Otsikko: Tähän esimerkiksi ”Tammen herkulliset liharuoat”

Kuvateksti: Täytä kenttä tarvittaessa. Verkkokaupan tuotteille ei tarvitse lisätä kuvatekstiä.

Kuvaus: Tähän voit kirjoittaa tarkemmin kuvan sisällöstä. Teksti voi näkyä Googlessa kuvan yhteydessä kuvahakujen tuloksissa.

Vinkki! Kuvatiedostojen nimiä on jälkikäteen hankalampi muokata. Mikäli olet aiemmin nimennyt kuvia eri tavalla, niin ota jatkossa käyttöön ohjeen mukainen tapa.

Heräsikö kysymyksiä?

Asiantuntijamme auttavat mielellään, joten ota rohkeasti yhteyttä.
Tammi Digitalin yhteystiedot löydät täältä.

Laajemmissa sisällöntuotannonprojekteissa sisaryhtiömme Oakhill Oy:n asiantuntijat ovat apunasi.
Oakhill Oy:n yhteystiedot löydät täältä.

Avainsanat:

woocommerce , wordpress

Katso myös nämä

Ryhmäkuvassa Tammen toimitusjohtaja, Oakhillin toimitusjohtaja, Jaloin Oy:n yrittäjä sekä Oakhill Gruopin hallituksen puheenjohtaja

Tiedote: Oakhill Groupin toiminta laajenee

Oakhill Oy ja Tammi Digital Oy ovat solmineet liiketoimintakaupan Jaloin Oy nimisen digitaalisen suunnittelutoimiston kanssa. Jaloin Oy (entiseltä nimeltään Design Funnypurple) on kouvolalainen digi- ja mainostoimisto, joka on toteuttanut lähes 100 verkkosivustoa ja lukuisia verkkokauppoja mikro ja pk-yrityksille. Liiketoimintakaupan myötä Jaloin Oy:n yrittäjä Laura Jalonen siirtyy Oakhill Oy:n palvelukseen projektipäällikön tittelillä elokuun 2021 alusta.

Lue lisää

Johtotähtenä henkilötietojen suojaus

Helsingin Messukeskuksessa vierailee vuosittain yli miljoona kävijää. Siellä järjestetään normaalina toimintavuotena noin 50 kuluttaja- tai ammattimessua sekä 1000 kokousta ja kongressia. Asiakasrekisteri on valtava ja sen suojaamisessa noudatetaan tarkasti GDPR-sääntöjä. Suomen Messut Osuuskunnan tietohallintopäällikkö Mikko Levo kertoo tässä artikkelissa, kuinka Helsingin Messukeskuksen verkkopalvelussa Messukeskus.com huolehditaan tietoturvasta ja henkilötietojen suojaamisesta.

Lue lisää

Turvalliset verkkosivut suojaavat hakkeroinnilta

Oletko joskus ajatellut, ettei sivuston hetkellinen kaatuminen juurikaan haittaisi omaa liiketoimintaa, tai miettinyt, ettei siellä meidän yrityksen sivuilla ole mitään hakkeroitavaa? Olipa yrityksesi koko mikä tahansa, on säännöllisen ylläpidon merkitys aina suuri. Suojaamaton sivusto antaa hakkereille mahdollisuuden harjoitella ja testata osaamistaan. Siksi kaikkien olisi hyvä huolehtia sivustonsa säännöllisestä ylläpidosta.

Lue lisää