Näin rakennat yritysmielikuvaa

1. Yrityksenne tavoittelema ja itsestään tietoisesti ulospäin antama mielikuva

Yrityksenne tavoittelemaan brändi-imagoon liittyy perinteisen markkinoinnin näkökulmasta kaikki tekemänne tietoinenviestintä eri kanavissa, kuten yrityksenne visuaalinen ilme, viestinnässänne käyttämät kuvat ja graafiset elementit, videot, käyttämänne äänensävy, toimipisteenne ilme, autojen teippaukset, verkkosivut ja sosiaalisen median kanavat jne.

Tänä päivänä yhä useammin mielikuvan luomiseen liittyy myös yrityksen tekemät konkreettiset teot ja kannanotot eri kanavissa. Mitä asioita te tuette yrityksenä? Minkä yhteiskunnallisten asioiden takana seisotte ja millaisia arvoja viestitte ulospäin? Jotta yrityksenä pystytte ottamaan kantaa teille merkityksellisiin asioihin, täytyy teidän ensin itse määritellä ne: Mikä on teidän yrityksenne merkitys eli purpose? Entä visio, missio ja arvot?

2. Yrityksenne maine

Yrityksenne maine muodostuu siitä, mitä nykyinen, potentiaalinen tuleva ja entinen asiakkaanne tai muu sidosryhmäännekuuluva henkilö ajattelee ja puhuu teistä. Maine koostuu kokemuksista, uskomuksista, asenteista, suositteluista ja mielikuvista.  Se on tunne, mikä ihmiselle syntyy, kun hän ajattelee yritystänne. Maine on se osa yrityksenne brändiä, jota on huomattavasti vaikeampi hallita ja johtaa,  koska siihen vaikuttaa aivan kaikki, mitä yrityksenne tekee ja miten se toimii.

3. Asiakaskokemus

Lyhyesti tiivistettynä, asiakaskokemus on se kokemus, joka asiakkaalle muodostuu hänen kohdatessa yrityksenne kaikissa mahdollisissa tilanteissa, niin digitaalisesti kuin fyysisesti. Asiakaskokemusta johdetaan usein määrittelemällä ne kohtaamispisteet, mitä asiakkaan ostopolun varrella tulee hänen asioidessaan yrityksenne kanssa. Asiakaskokemuksen johtaminen on yrityksen ylimmän johdon asioita, mutta siihen vaikuttaa ihan jokainen yrityksen työntekijä ja toimitusketjun jäsen, joka on tekemisissä loppuasiakkaan kanssa.

Jotta asiakaskokemusta voi johtaa, pitää teidän yrityksenä ensin selvittää itsellenne, mitä teidän asiakkaanne ja tärkeimmät sidosryhmät ajattelevat teistä? Mitä asioita he arvostavat ja miksi he ylipäätänsä ovat teidän asiakkaitanne? Miltä tuntuu olla teidän asiakkaananne?

Asiakaskokemukseen voi vaikuttaa hyvin vahvasti vaikuttaa myös asiat, joille ette yrityksenä voi mitään. Esimerkiksi yrityksenne kanssa asioivan henkilön sen hetkinen tunnetila on asia, johon ette voi vaikuttaa. Syystä taikka toisesta huonolla tuulella oleva asiakas on aina haaste yritykselle, mutta oikeanlaisella asenteella varustettu asiakaspalvelija tai asiantuntija pystyy kääntämään haastavankin tilanteen oikeaan suuntaan, kun tiedostaa, miten iso merkitys kohtaamisella on sille mielikuvalle ja tunteelle, jonka kohtaaminen jättää.

Lue koko juttu Oakhillin blogista

Avainsanat:

evästeet , evästekäytöntö , GDPR , henkilötietosuojalaki , tietosuoja

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Eye Tracking- ja Heatmap-tekniikat apuna verkkosivujen suunnittelussa

Ota kaikki hyöty irti käyttäjätestauksesta

Käytettävyystestaukset ovat osa Tammen palvelumuotoiluprosessia. Tutustu miten testaus tapahtuu käytännössä osana verkkopalvelun toteutusta.

Lue lisää

Mitä ylläpitopalvelu sisältää?

Verkkosivujen säännöllinen ylläpito koostuu useasta eri osa-alueesta. Tärkein asia kotisivujen suojaamisessa on tehdä julkaisujärjestelmään säännölliset päivitykset silloin kun järjestelmä niitä ehdottaa. Päivitysten tekeminen kannattaa ulkoistaa asiantuntevalle kumppanille, mikäli et ole täysin varma, miten päivitykset tai mahdolliset korjaukset tulee tehdä. Artikkelissa tutustumme säännöllisen teknisen ylläpidon merkitykseen ja selvitämme mitä mitä ylläpitopalvelun tulee sisältää.

Lue lisää

Herätä asiakkaan kiinnostus metakuvauksilla

Opit mitä tarkoittaa metaotsikko, metateksti ja metakuvaus sekä helpot vinkit miten lisäät nämä omille verkkosivuillesi tai verkkokauppaan.

Lue lisää