Ota kaikki hyöty irti käyttäjätestauksesta

Kuinka huolehtia tavoitteet saavuttavasta käyttäjäkokemuksesta?

Toimivan verkkosivuston käyttäjäkokemus on hyvä ja sivusto saa vierailijan tekemään sitä, mitä olemme tavoitteeksi asettaneet: ostotapahtuma, potentiaalisen asiakkaan yhteystiedot, jätetty työpaikkahakemus tai mitä ikinä olemmekaan tavoitteeksi asettaneet.

Starttasimme syksyllä 2021 verkkopalveluprojektin yhteistyössä Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu XAMK:n kanssa. Tavoitteet on asetettu korkealle ja keväällä 2022 julkaistun uuden Edufication-koulutusviennin verkkokaupan tavoite on olla maailman paras verkko-oppimisen verkkopalvelu. Uusi verkkokauppa korvaa kokonaisuudessaan aiemman edufication.com -verkkopalvelun.

Projektin loppuvaiheessa verkkopalvelu viimeisteltiin käyttäjätesteillä, joita edelsi mittava, palvelumuotoilun menetelmin ja yhteiskehittämisen periaattein toteutettu suunnittelu, jonka pohjalta uuden verkkopalvelun käyttökokemusta muotoiltiin.

Katseen seuranta käytettävyystestauksessa

Käyttäjätesteissä jokainen testikäyttäjä näkee palvelun ensimmäistä kertaa ja saa suoritettavakseen sivustolla erilaisia tehtäviä. Muotoilutiimimme havaintojen tukena käytössä on hiiren ja silmän liikkeitä seuraavaa analysointiohjelmisto, joka paljastaa sen mitä emme muuten näkisi.

Analysointiohjelmiston avulla näemme esimerkiksi, mitkä elementit ja symbolit saavat käyttäjän huomion ja missä kaikkialla käyttäjän hiiri seilaa, kun käyttäjä suorittaa annettua tehtävää. Käyttöliittymän optimointi on parhaimmillaan juuri tällaista tarkkaa testaamista. Lopulliseen versioon jokainen painike, kuva ja elementti tulee sijoittumaan testien perusteella valikoituun optimaalisimpaan kohtaan sivustolla.

Käytettävyystestauksen avulla havaitaan pienetkin yksityiskohdat, joita ei välttämättä suunnittelussa olla osattu huomioida. Todelliset käyttäjäkokemukset auttavat sivuston optimoinnissa ennen sivuston julkaisua. Käytettävyystestauksen aikana testaajilta saadaan usein myös hyviä jatkokehitysideoita, joita voidaan tarvittaessa lähteä toteuttamaan.

Käytettävyystestauksen jälkeen tulokset analysoidaan ja raportoidaan. Raporttiin jaotellaan kehitystoimenpiteet kolmeen ryhmään, kriittiset, hyvä korjata ja jatkokehitys ehdotukset.

Saavutettavuus on osa käyttöliittymäsuunnittelua

Verkkosivujen käyttöliittymän suunnittelu on armotonta kilpailua sivustokäyttäjän huomion herpaantumisen kanssa. Todennäköisyys vierailijan poistumiselle kasvaa joka sekunti. Jotta vierailija saadaan toimimaan sivustolle asettamiemme tavoitteiden mukaan, tulee mahdollisia kynnyksiä madaltaa ja asiakkaan polkuja raivata jatkuvasti.

Keväällä 2021 sitouduimme Tammessa huolehtimaan siitä, että jokainen toteuttamamme sivusto täyttää EU:n Saavutettavuus direktiivin vähintäänkin minimikriteerien osalta. Jokainen toteuttamamme sivusto on meille kunnia asia ja siksi myös käytettävyys on asia, joka saa yhä enemmän huomiota osaksemme. Saavutettavuus ja käytettävyys kulkevat aina käsikädessä.

Kiinnostuitko ja haluat tietää lisää?

Voit ottaa suoraan yhteyttä asiantuntijoihimme tai laittaa viestiä lomakkeen kautta Yhteystiedot-sivulta.

Ota yhteyttä

Avainsanat:

evästeet , evästekäytöntö , GDPR , henkilötietosuojalaki , tietosuoja

Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä

Käyttäjälähtöiset tietoturvariskit

Puhumme paljon digitaalisista palveluista, verkkosivuista ja verkkokaupoista, joiden tietoturvasta on pidettävä huolta. Niin kauan kuin ohjelmia kehittää ja käyttää ihmiset, on meidän huomioitava myös käyttäjälähtöiset riskit ja inhimillisten virheiden mahdollisuudet. Käyttäjälähtöisiltä riskeiltä voidaan kuitenkin melko helposti välttyä.

Lue lisää

Mitä ylläpitopalvelu sisältää?

Verkkosivujen säännöllinen ylläpito koostuu useasta eri osa-alueesta. Tärkein asia kotisivujen suojaamisessa on tehdä julkaisujärjestelmään säännölliset päivitykset silloin kun järjestelmä niitä ehdottaa. Päivitysten tekeminen kannattaa ulkoistaa asiantuntevalle kumppanille, mikäli et ole täysin varma, miten päivitykset tai mahdolliset korjaukset tulee tehdä. Artikkelissa tutustumme säännöllisen teknisen ylläpidon merkitykseen ja selvitämme mitä mitä ylläpitopalvelun tulee sisältää.

Lue lisää

Herätä asiakkaan kiinnostus metakuvauksilla

Opit mitä tarkoittaa metaotsikko, metateksti ja metakuvaus sekä helpot vinkit miten lisäät nämä omille verkkosivuillesi tai verkkokauppaan.

Lue lisää