Saavutettavuus on digitaalista esteettömyyttä
Saavutettavuutta ja esteettömyyttä pidetään usein synonyymeinä. Saavutettavuus kuitenkin liitetään vahvasti digitaaliseen maailmaan ja esteettömyys fyysiseen maailmaan.
Saavutettavuus tarkoittaa eri asioita eri kohderyhmille, mutta saavutettavat verkkopalvelut hyödyttävät kaikkia kohderyhmiä. Ne ovat selkeitä ja helpommin ymmärrettäviä sekä hallittavia.
Digitaalisissa palveluissa saavutettavuus on osa asiakaslähtöisyyttä. Saavutettavia digitaalisia palveluita tarvitsee yli miljoona suomalaista, joten saavutettavuus on tärkeää huomioida verkkopalvelua rakennettaessa. Verkkosivuston saavutettavuus ja käytettävyys ovat osa vastuullisuutta, ja yhdenvertaisuuden toteutuminen on huomioitava myös digitaalisia palveluita kehitettäessä.

Saavutettavuusmäärittely
Saavutettavuusmäärittely on osa Tammen toimintaprosessia ja huomioimme saavutettavuuden heti suunnittelun alkuvaiheessa, sillä käytettävyys ja saavutettavuus kulkevat käsikädessä.
Saavutettavuus koostuu kolmesta huomioitavasta osa-alueesta:
- teknisestä toteutuksesta,
- helppokäyttöisyydestä sekä
- sisältöjen selkeydestä ja ymmärrettävyydestä.
Tammen suunnittelemat sivut ovat lähtökohtaisesti A- tai AA-tason mukaisia. Projektin alussa määrittelemme yhdessä asiakkaan tarpeellisen saavutettavuustason, jonka mukaan Tammi vastaa teknisestä toteutuksesta ja käyttöliittymäsuunnittelusta sekä tarvittaessa ohjeistaa saavutettavan sisällön luomiseen.
Saavutettavuusdirektiivi
14.9.2019 voimaan tullut digipalvelulaki laki velvoittaa toistaiseksi vain julkishallintoa, mutta saavutettavuus tulisi huomioida muissakin verkkopalveluissa. Hyvä suunnittelu ja laadukas koodi takaavat saavutettavuuden toteutumisen kaikissa verkkopalveluissa tarvittavalla tavalla.
Saavutettavuus tulee huomioida myös mobiilipalveluissa 23.6.2021 mennessä.
Kysy lisää asiantuntijoiltamme tai tutustu
saavutettavuusdirektiivi.fi
saavutettavuusvaatimukset.fi

Ota yhteyttä ja keskustellaan tarkemmin

Erkki Ahonen
Avainasiakaspäällikkö
Asiakkuuksien hallinta ja uudet asiakkuudet

Manu Mesimäki
Yrittäjä ja intohimoinen digitalisaation puolestapuhuja.
Asiakkuudet ja myynti